Direktlänk till inlägg 1 augusti 2011

Tack för hjälpen!

Av approachingislam - 1 augusti 2011 13:49

Efter mitt inlägg "i need some help" fick jag följande kommentar av en utav mina läsare:


"Stycket handlar om då Allah förkunnar för änglarna att han ska skapa människan. Änglarna undrar då varför Allah ska skapa människan som kommer utgjuta blod, sprida ondska etc.


Då säger Allah att han vet det dem inte vet. (Adam kan ses som en symbol för Människan). Så kommer det här exemplet där Allah berättar för Adam namnen på några saker. Sedan frågar Allah änglarna vad heter dessa saker, de kan då inte svara. Adam säger då namnen. Det får änglarna att utropa; "Stor är Du i Din härlighet! Vi äger ingen annan kunskap än den som Du har gett oss; Du är den Allvetande, den Allvise".


Kort sagt är det ett stycke där änglarna får veta att Allah ska skapa människan men de tvivlar på denna skapelse. Allah säger då att han vet det dem inte vet och ger dem sedan ett exempel på detta. Senare fortsätter ju stycket in på ondskan, dvs "djävulen".


Många anser att "djävulen" är en varelse, jag skulle snarare säga att det är en symbol för all ondska."

-----------------------------------


Först vill jag tacka för svaret och hjälpen :)

Jag har dock några fortsatta funderingar.


Det första handlar om uttrycket "Allah skapar människan". Så vitt jag har förstått så går inte islam emot evolutionsteorin. Därav är det inte fel att säga att människan härstammar från apan. Dock så skulle jag inte kunna säga att människan är ett djur eftersom vi har, från Allah, försetts med ett logiskt och begräppsässigt tänkande. Eftersom jag har läst att namnet Adam i stycket egentligen skulle kunna ersättas med "alla människor" så undrar jag om det är rätt att dra följande slutsats:


Dagen då Allah "skapar människan" är dagen då människan går över från att vara djur (okunnig, enkel i sitt tänkande) till just människa (komplex, intelligent osv.). (Det är lite som ordleken "vem kom först, hönan eller ägget?", men att vi här istället har svaret på frågan.)


Om denna slutsats stämmer så kan man även förstå att änglarna tvivlade på Allah eftersom de sett att djur utgjuter blod och kan inte anses vara passande som ställföreträdare på jorden.


Kankse kan jag få ett svar även på detta inlägg? Är det rätt eller fel tänkt?

Är det möjligen så att Koranen lär att människan skapades, oberoende av någon annan tidigare varelse? Att människan hamnade på jorden helt plötsligt? Om man läser Koranen ordagrannt kan den sista meningen kanske stämma, men jag tvivlar på att det i så fall är Allahs riktiga budskap.


 

 
 
Ingen bild

Mosa

1 augusti 2011 20:50

Att man kan härstamma människan till apan är inte helt fel. Det som sägs är att mellan människan och apans fanns en annan art som inte existerar idag som var ett mellansteg innan människan kom till.

Ser inget fel i din slutsats. Jag skulle nog mer säga att de har med själen att göra. På något sätt måste det finnas en "själ" även hos djuren eftersom de också har olika personligheter och de också kan tänka någorlunda, men betydligt mer begränsad. Hos människan har den sedan blivit fullkomlig och det är väl lite kanske det Allah talar om för Änglarna.

approachingislam

1 augusti 2011 22:24

Tack för ditt svar :)
Jo det med att det har funnits en art mellan apan och människan minns jag att jag har läst om nu när du nämner det.

Förstår och håller med om det du skriver i andra stycket också :)

 
Ingen bild

Anders

2 augusti 2011 17:20

Finns det stöd i Koranen för att människan härstammar från apan?

approachingislam

3 augusti 2011 02:51

Jag ska försöka att återkomma med svar på din fråga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards