Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Vetenskap?

Av approachingislam - 29 augusti 2011 22:46

Eftersom jag har påbörjat en utbildning så kommer det antagligen bli ganska glest med inlägg framöver, men jag hoppas självklart att jag kommer kunna ta mig tid då och då för att vända mig till bloggen för lite tankerensning.


Idag höll en professor ett kort inledande föredrag om utbildningen och halkade därmed in på ämnet evolution. Han var lite inne på att vetenskapen hittills inte har kunnat förklara allt, men att han var övertygad över att man om X antal år kommer kunna fylla igen alla luckor.


Det fick mig att reflektera över hur samhället är baserat på att vetenskapen är enda svaret till viktiga frågor. Man tar det förgivet att alla studenter tror fullt ut på evolutionen eftersom det anses att det inte finns något annat alternativ. Det gav mig en ganska kall känsla.


Något som jag däremot uppskattade var när samma person berättade att det ändå finns några områden där vetenskapen inte kan ge svar, eller åtminstonde inte har kunnat ge svar än. Det gäller moral frågor. Varför tycker vi att vissa saker är rätt och fel. Vad är bra/dåligt/rätt/fel inom en viss fråga, rent vetenskapligt sett. Jag tror att man måste lyfta fram såna här frågor mer inom skolor och utbildningar för att kunna få igång lite tankar om att det verkligen måste finnas något som är större än oss själva, något som vi inte kan förstå.


Det känns inte att en utbildning är vetenskaplig när man gång på gång får höra att det är en ren slump att man är människa.

 
 
Ingen bild

Anders

29 augusti 2011 23:20

Det är ganska vanligt att man på svenska högskolor och unviversitet (precis som i svensk media) blandar ihop vetenskap med materialistiska förklaringar. Om man hittar en förklaring som inte kräver att Gud finns, så ser man den som vetenskaplig. Det är ett sätt att tänka på, som många ofta inte är medvetna om. När naturen pekar mot design, så menar man ändå att den vetenskapliga förklaringen är slump + naturlagar. Det är en sorts blindhet som finns ibland. Det är lite otäckt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards