Direktlänk till inlägg 9 augusti 2011

Vatten och apor

Av approachingislam - 9 augusti 2011 13:45

Nu kommer ett inlägg, dock ett ganska tråkigt kanske eftersom jag främst skriver det för att få hjälp utav en vän som följer min blogg.


Det känns som att alla mina inlägg nuförtiden handlar om att jag behöver hjälp, vilket jag kan förstå är tråkigt för er läsare, men jag har trots allt skapat bloggen för att kunna närma mig islam och då är jag tvungen att reda ut ett par saker innan jag  kan skriva mer innehållsrika inlägg.


Jag har förstått att muslimerna tror på händelsen då Moses gick igenom havet. Man tror dock att fenomenet uppstod pga. de krafter som finns i havet, inte som följd av att Moses stack ner sin käpp (?) och sedan bad om guds hjälp.

Är detta bara fördomar eller är det inte så judarna tror? Ursäkta att jag inte har tillräckligt med bakgrundsfakta.


Nu läste jag i min översättning utav Koranen något som jag tyckte var ganska likt händelsen ovan: "Och [minns] att Moses bad om vatten för sitt folk och Vi sade: "Slå med din stav på klippan!" - och då vällde tolv källor fram ur den, så att var och en visste var han skulle dricka."


Hur tror muslimerna här? Är det också det också ett fenomen liknande det som hände i havet eller hur ska jag tolka detta?


Det händer otroligt ovanliga saker ibland så att egentligen borde jag inte tvivla på de två nämnda händelserna. Jag tror att det som gör att jag fastnar vid sådana stycken i Koranen är att det berättas om händelserna på ett väldigt enkelt sätt. Nästan som sagor. Jag tror att det är det som får mig att tänka till en extra gång. Jag är van vid att läsa om sådana händelser i texter som är mer vetenskapligt skrivna.


När jag läser något som "Gud sade: "Varde ljus" Och det blev ljus" så får det mig att stanna upp och tänka till. Det låter så enkelt i meningen, men i verkligheten skulle händelsen vara otroligt komplicerad. Egentligen vittnar det bara om hur Allah har allt i sin makt, men jag vill heller inte tro att allt redan är uppgjort och att varenda rörelse vi gör är förutbestämd.


Efter att ha läst om de två nämnda händelserna så är det som om jag frågar mig: Är det rimligt att någon som jag själv skulle få en instinkt (från Allah) att jag ska slå med en stav i marken och att det då plötsligt skulle komma vatten ur en klippa?


Nu är jag ju ingen särskilt utvald person som Moses, men är det rimligt? Och i så fall varför ska jag slå med en stav i marken, vattnet hade ju kunnat komma ändå?


Ursäkta om det finns en ironisk ton i ovanstående meningar, det är absolut inte min avsikt jag vet bara inte hur jag ska skriva det på ett annat sätt.

-------------------------------------------------------


Nu till nästa ämne, apor.


Jag läste att någon på internet hade frågat hemsidan "Islam svarar" ifall Koranen kallar ALLA judar och kristna för apor och svin. Jag läste inte ens svaret som hemsidan hade angett, eftersom jag ansåg att frågan var ytterst förolämpande.


När jag igår läste följande stycke ur Koranen: "Men ni vände om (från denna väg)! Och om inte Gud i sin nåd hade förbarmat Sig över er skulle ni helt säkert ha stått som förlorare; ni vet att det bland er fanns sådana som kränkte sabbatshelgen och att Vi uttalade (denna dom) över dem: "Bli (som) apor, föremål för (allas) hån och förakt!"


Då blev jag nyfiken på vad hemsidan hade svarat personen som hade skickat in frågan.


Jag läste att Koranen ALDRIG kallar de kristna för apor. Och angående judarna skriver hemsidan följande (citerat direkt från hemsidan): "detta hände bara med en specifik grupp av judar som inte hade lydigt Gud, så Gud gav dom ett hårt straff och gjorde detta straff till ett exempel för andra att ta varning av."


Som ni säkert ser så innehåller meningen ett par stavfel och den övriga texten visar på att hemsidan inte är den allra seriösaste, men den besvarar ändå frågan.


Det jag egentligen funderade på angående denna mening var hur man ska tolka "Bli (som) apor, föremål för (allas) hån och förakt!". Om man bara läser den meningen så kan det låta ganska starkt, men meningen efter lyder "Vi gjorde detta för att ge ett varnande exempel för samtid och eftervärld och en allvarlig erinran till de gudfruktiga" då blir meningen genast mer förståelig, enligt mig.


   




 
 
Ingen bild

Adam

10 augusti 2011 02:19

Skulle jag kunna få kapitel och vers nummer?

Tack

approachingislam

19 augusti 2011 13:24

Kapitel 2. Vers 65 :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards