Direktlänk till inlägg 22 september 2011

Livet står skrivet

Av approachingislam - 22 september 2011 12:32

Jag älskar att försöka sammankoppla djupa religösa tankar med fakta och resultat från vetenskapen.


När jag var yngre brukade jag ofta höra meningen "Livet står skrivet".


Jag har hört två huvudtolkningar utav den meningen:


  • Oavsett var du hamnar i livet så var det förutbestämt att du skulle hamna där.
  • Alla är utrustade med sina specifika egenskaper, vilka i sig är skapade för just den personen, men resten är upp till en själv. Man kan välja att gå en lätt väg där man inte utmanar eller utvecklar sig själv eller så väljer man den svåra vägen där man ständigt strävar efter att utvecklas till det bättre och får i slutändan se att det var den rätta vägen som i själva verket inte alls var den svåra och tunga.

Den första tolkningen anser jag leder till en utrotning utav allt hopp och alla positiva tankar hos en människa. Man kan inte leva med den insikten. Ändå upplever jag ofta att religioner kopplas till det sättet att tänka. Jag upplever att det finns fördommar som gör att personer är rädda för att närma sig religösa samfund eftersom man tror att man kommer hjärntvättas till att ständigt vara orolig för livet efter detta.


Angående den andra punkten, samt för att återvända till min första mening, så tycker jag att det är spännande att tänka på hur mycket utav en människa som det egentligen går att förändra. Jag läser i min kurslitteratur "I en cell finns information om cellens framtida liv". Jag kopplar detta starkt till "livet står skrivet" och tänker att det trots allt finns något i oss som är förutbestämt och oföränderligt  men precis som man aldrig kan bestämma vart en cell kommer befinna sig inom fem dagar så kan man heller inte förutse hur mycket en människa kan förändras på fem år.


(inlägget har dock inte någon direkt koppling till islam)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards