Direktlänk till inlägg 30 december 2011

Meningen med livet

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.


Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är meningen med livet mycket enkelt sammanfattat, men något utmanande att förstå, ta till sig och verkställa.


Menignen med livet enligt islam är att dyrka samt ge sin fulla tillgivenhet till Allah.


En människa har inte förmågan att själv bestämma en viss tidpunkt att födas/dö. Människan är ett resultat av Allah. Därför bör man även förstå att det inte är ens egen ensak att komma på en mening med livet, det är något man själv inte är kpabel till.


Alla föds med förmågan att dyrka Allah. Det är upp till en själv om man antar ansvaret att utforka den förmågan eller om man istället lämnar meningen med livet ouppfyllt. Islam godkänner inte tanken om att en person är född som en syndare utan istället lyfts det fram att människan är den bästa skapelsen av alla.


Det är även viktigt att tillägga att man inte ska dyrka någon/något annat i jämlikhet med Allah.


För att förstå meningen med livet så måste man förstå vad som menas med ordet "dyrka". Ordet kan tyckas ge en negativ klang. Synonymer till dyrka är: tillbe, avguda, vörda, prisa, ära, hylla, älska; beundra, idolisera 


Det arabiska ordet för dyrka är "abd" och härstammar från ordet "slav". En slav kan ägas och behandlas som en egendom. En slav har alltså inte rätt att ens äga sin egen kropp. Man bör alltså försöka  att förstå att Allah äger allt och "att dyrka Allah" betyder att man överlämnar all äganderätt åt Allah. Det är alltså inte meningen att man  genom livet ska ha inställningen att det räcker att tillbe en gud så kommer allt att lösa sig. Man måste ständigt påminna sig själv om att allt på denna jord tillhör Allah och att man även själv en dag kommer att återvända till Honom samt att man även inte kan styra detta på något sätt. För att återknyta till det som jag tidigare nämnde såhar man själv inte förmågan att exempelvis styra över vid vilken tidpunkt man ska dö.


Ytterligare en aspekt av ordet dyrka är att man leds av någon. Om Allah är din ledare så måste du veta vad du har för ansvar och uppgift och sedan ta reda på hur du kan uppfylla detta.


Man kan uppfatta Allah som "självisk" för att ha fastställt en sådan mening för livet. Men man måste då förstå att allt som innefattar dyrkan av Allah är till för människans eget bästa. Detta styrks i Koranen genom att Allah påverkas inte det minsta ifall man följer ledningen eller låter bli. Den enda som förlorar på det är en själv. Allah har otroligt många andra skapelser som dyrkar Honom utan den minsta eftertanke. Skapelsen av människan skedde endast för människans skull, inte alls för Allahs skull. För att kunna lära sig hur man ska följa meningen med livet så har Allah uppenbarat Koranen så att man genom den ska kunna närma sig sin gud.


En muslim kan visa sin kärlek för Allah genom att ge kärlek och medkänsla till alla Allahs skapelser.


"Whoever gains nearness to Allah becomes more beautiful"



Verser ur Koranen som styrker inlägget:

(51:57) (95:5) (2:22 - 23)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Av approachingislam - 22 september 2011 12:32

Jag älskar att försöka sammankoppla djupa religösa tankar med fakta och resultat från vetenskapen.   När jag var yngre brukade jag ofta höra meningen "Livet står skrivet".   Jag har hört två huvudtolkningar utav den meningen:   Oavsett ...

Ovido - Quiz & Flashcards