Direktlänk till inlägg 6 januari 2012

Den sanna religionen

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?


En religion måste innehålla två element.

  • Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet.
  • Religionen måste innehålla ett system där man är skyddad från synd. Detta behövs eftersom människan har en tendens att hålla sig borta från gud (exempelvis på grund av lathet). Religionen bör "dra" personen till det rätta och därigenom även föra personen närmare gud.

Jag har tidigare skrivit att jag inte tycker om att använda ordet gud eftersom jag anser att det ordet har blivit förknippat med bilden av att det sitter en stor människo/ande- blandad figur på ett vitt moln och drar i människorna på jorden som om de vore marionettdockor. Trots detta så är det ändå det mest lämpade ordet då man talar om begreppet religion och inte om just en specifik religion.


Innehåller då islam dessa två element?

Svaret är självklart ja. Islams lära är av utmärkt  kvalité och går inte emot intellektet. Den andra punkten är uppfylld genom att man ser att när en person bestämmer sig för att förbättras inom någon aspekt så möts man av ett ljus och en välsignelse. Detta har jag själv upplevt (i viss mån) och det kan upptäckas redan dagen efter förändringen, om det var en sann förändring.


En person som vill närma sig Islam kan till en början ha en oro över att det kan se ut som om i princip varje familj har skapat sig en egen tolkning av islam. Shiiterna avgudar Hussain medan sunnimuslimerna har antagit en tro som är besläktad med polyteismen (Jesus framstås ha förmågan att ge och ta ifrån någon liv).  De två sista meningarna finns det säkert olika åsikter om, men jag följer det som står i min bok. Man måste vara tålmodig och tro på att ens strävan efter det rätta kommer att belönas.


En sann religion går inte emot det som står skrivet i Koranen.


Ibland undrar jag om man i dagens samhälle med hjälp av endast Koranen (utan någon lärd människas hjälp) hade kunnat förstå det rätta budskapet. När även lärda människor inom islams lära har olika åsikter, hur hade man då som en oinsatt person kunnat avgöra vad som är rätt/fel tolkning. Det finns ju bara en tolkning av Koranen som är rätt. Ändå leder de olika åsikterna till grupperingar och till och med till krig. Om man ägnat hela sin tid åt att försöka förstå alla budskap så borde det ju vara möjligt eftersom det är tänkt att man endast ska grunda religionen på Koranen. Men i dagens samhälle så har man inte möjlighet att ägna all sin tid åt endast islamlärande (om man nu inte har det som sitt jobb), man blir i princip tvungen att vända sig till en imam eller en församling då man inte förstår hur man bör tolka exempelvis en viss vers. Finns det någon vers i Koranen som berör dettta ämne? Hur ska man ställa sig till de olika grupperingarna (som det enligt haditherna var förutsagt skulle skapas, 73 st) ?


En vers i Koranen säger:

“And hold fast, altogether, by the rope Which Allah (stretches out for you), and be not divided among yourselves.”

[Al-Qur’an 3:103]

Betyder detta att det är fel att ingå i en av dessa alla grupperingar inom Islam?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Av approachingislam - 22 september 2011 12:32

Jag älskar att försöka sammankoppla djupa religösa tankar med fakta och resultat från vetenskapen.   När jag var yngre brukade jag ofta höra meningen "Livet står skrivet".   Jag har hört två huvudtolkningar utav den meningen:   Oavsett ...

Ovido - Quiz & Flashcards