Direktlänk till inlägg 18 augusti 2011

Kristendom/ judendom Vs. Islam

Av approachingislam - 18 augusti 2011 23:46

Jag har inte haft något internet de två senaste dagarna så därför har det inte kommit upp något inlägg.


Ibland funderar jag på varför inte fler kristna/judar konverterar till islam. Eftersom islam är en religion som uppkom senare än judendomen och kristendomen så känns det för mig naturligt att det även är den mest utvecklade och den mest "rätta" religionen av de tre. Den grundläggande judiska och kristna tron finns ju även inom islam så ibland kan jag tycka att det är konstigt att man väljer en religion som inte är lika "uppdaterad" som islam.


På liknande sätt kan jag även leka lite med följande tanke: om det imorgon skulle uppenbaras en Koran som är lättare att förstå och ta till sig än den som redan är skriven och där Allah har uppenbarat att det som stod skrivet i den förra fortfarande gäller, men att denna nya är mer anpassad för dagens samhälle så skulle det för mig kännas naturligt att vända mig till den nya. Jag hoppas att det jag skriver inte är upprörande, det är endast en tanke och jag vill inte med den påstå att Koranen är ofullständig eller liknande.


Det är sådana tankar som ibland gör mig undrande inför vad judarna och de kristna "ogillar" med islam och som gör att de inte "uppgraderar sig". Ser man det inte som en fortsättning på sin egen religion? Vad är det med islam som är svårt att ta till sig?


Det skulle vara väldigt intressant att få de frågorna besvarade av någon :) Jag vill dock innan jag avslutar detta inlägg poängtera att jag inte nedvärderar någon religion vilket det kan tyckas framstå när jag använder ord som "uppgradera". Jag tycker själv att islam är den religion som är mest rätt och därför är det svårt för mig att hitta andra ord det är även därför som det är extra intressant att få svar på detta inlägg.


 

 
 
Ingen bild

Anders

19 augusti 2011 02:18

När Jesus kom så visade han utifrån de heliga Skrifterna att han var Messias, som det var förutsagt. Han sa: "Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig." (Joh 5:39)

Och efter sin uppståndelse förklarade han för sina lärjungar:

"'Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.' Sedan öppnade han deras sinnen, så att de förstod Skrifterna. Och han sade till dem: 'Det står skrivet att Messias skall lida och på tredje dagen uppstå från de döda, och att omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem.'" (Luk 24:44-47)

När vi läser Koranen så finns inte samma samband. Istället förnekas det som står i Bibeln, att Jesus har dött på korset för våra synder och uppstått igen.

Det är väldigt svårt för mig som kristen att tro på Koranen när den förnekar kärnan i den kristna tron.

approachingislam

19 augusti 2011 13:22

Tack för ditt svar :)
Jag har väldigt svårt att förstå mig på detta med treenighet och därför passar islam bättre in på sättet som jag uppfattar Allah. Men som jag tidigare skrev så tycker jag att det är intressant att läsa om hur andra människor ser på detta.

 
Ingen bild

TBS

19 augusti 2011 02:47

Citat:
"Eftersom islam är en religion som uppkom senare än judendomen och kristendomen så känns det för mig naturligt att det även är den mest utvecklade och den mest "rätta" religionen av de tre."

Respons:
Ett sådant argument låter för mig som att Gud inte gjorde det rätt från början och va därför tvungen att "uppdatera" sina ord.

Citat:
"Den grundläggande judiska och kristna tron finns ju även inom islam så ibland kan jag tycka att det är konstigt att man väljer en religion som inte är lika "uppdaterad" som islam."

Respons:
En av de mest grundläggande sakerna i kristendomen är treenigheten, något som islam förnekar helt. Så hur ska man kunna se det som en uppdatering och inte en total förändring?

approachingislam

19 augusti 2011 14:00

Jag ser det inte som att Allah inte gjorde rätt från början. Allah har utformat religioner så att de passat bäst för att mätta det spirituella och religiösa behovet för människorna vid en viss plats vid just den tiden.

Denna vers styrker detta: "För varje folk har Vi fastställt sätt att tillbedja vilka de iakttar, så låt dem icke tvista med dig i fråga om (det islamiska sättet att tillbedja,) och kalla du (folket) till din Herre, ty du är sannerligen under rätt vägledning" Kapitel 22 vers 68

När jag skrev att det finns likheter menade jag mer saker som att det är samma gud, personer, händelser osv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards