Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Behöver ytterligare hjälp

Av approachingislam - 4 augusti 2011 12:36

Eftersom jag envisas med att på egen hand läsa koranen så fastnar jag på många ställen då mina förkunskaper inte är de bästa. När jag genom bloggen har fått hjälp med stycken som varit svåra för mig att tolka så har läsningen underlättats otroligt mycket. Jag skulle säkert kunna hitta svaren som jag söker på internet, men de blir aldrig så pass specifika som när någon utav mina läsare hjälper mig.


Nu är det främst två ämnen som jag funderar över:


  • Vem var Iblîs? En ängel? Det står i koranen att när änglarna befalldes att falla ned på sina ansikten inför Adam så var det endast Iblîs som vägrade och blev därmed en av dem som förnekar sanningen. Jag förstår att stycket försöker säga att människan kan ses som högre än änglarna på grund av den givna förmågan till begräppsmässigt tänkande. Försöker Allah här endast förklara att den som förnekar det även förnekar sanningen? Det står även i förklaringarna till stycket att änglar inte har högmod utan är alltid lydiga  och därav kanske man inte ska se Iblîs som en ängel. Nämns Iblîs på fler ställen i Koranen?

  • "Detta träd" som även nämns som "det eviga livets träd" eller i Bibeln som "kunskapens träd på gott och ont" vad symboliserar det? Ska man tolka det på något speciellt sätt? Jag har någorlunda koll på den bibliska skapelseberättelsen, men jag ser den mer som en saga än något som jag kan tro på. Det är väl själva budskapet i den som är viktigt? Det fanns väl inte ett riktigt träd inblandat?

Jag måste nästan ursäkta min okunskap inom det senaste ämnet. Jag hoppas att någon vill hjälpa mig med dessa frågor.

 

 
 
Mr M

Mr M

4 augusti 2011 21:39

I Koranen står det ingenstans att Iblis var en ängel. I just denna händelse så säger man att Iblis inte gjort det och eftersom det först nämns att Allah hade bett änglarna att buga sig men Iblis gjorde inte detta så brukar man ofta tolka det som att Iblis också var någon Ängel. Sanningen är den att i hela Koranen nämns inte Iblis som en ängel någonstans och som du påpekar själv änglar kan inte gå emot Allah det ligger inte i deras natur det är helt omöjligt för dem.

Iblis symboliserar ondskan, den ondskan som förnekar sanningen.

Vad gäller träder så finns det inget verkligt träd. Det handlar om att Allah hade sagt att närma inte er ett visst "träd". Det kan tolkas som att man skulle hålla sig undan från att göra något som de ändå gjorde. Vad exakt vet jag inte :)

http://www.fredensvarld.bloggplatsen.se

approachingislam

5 augusti 2011 00:24

Okej tack :)
Det med trädet tycker jag är väldigt intressant och jag skulle gärna vilja veta mer om dess betydelse och hur man ska tolka det. Varför det just står träd och inte något annat.

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards