Direktlänk till inlägg 16 augusti 2011

Meningen med livet

Av approachingislam - 16 augusti 2011 00:39

Bloggen har stått stilla några dagar pga sjukdom och kanske en aning lathet.


För att kompensera detta så tänkte jag ta mig an att skriva om den tunga frågan "Vad är meningen med livet?"


Om man vänder sig till islam så skulle man kunna sammanfatta svaret på frågan med följande punkter:

  • Att dyrka Allah
  • Att representera Allahs auktoritet på jorden
  • Att befolka och utveckla jorden

Jag tror dock även på ytterligare en punkt. Jag läste om buddhismen (ev. hinduismen jag har en tendens att blanda ihop de två religionerna) och fastnade för hur det inom religionen beskrevs om självkontroll. Att meningen med livet bland annat var att lära sig att ha full kontroll över sina inre känslor och kunna styra dem.  Man ska lära sig att arbeta bort negativ energi, dåliga instinkter, lust som kan föra med sig negativa konsekvenser och exempelvis den ständiga strävan efter ett komfortablare liv.


Anledningen till att jag föll för detta var antagligen för att jag själv har sidor inom mig som jag vet ofta leder till dåliga konsekvenser, men jag har svårt att kontrollera de instinkterna. För att bara nämna ett exempel så kan jag  ibland bli extremt envis, något som visserligen är en bra egenskap ibland, men som jag själv vet kan innebära att mina närmaste får stå ut med händelser som jag egentligen hade velat att de slapp gå igenom. Genom livet kan jag lära mig att kontrollera dessa känslor/instinkter.


Detta blev ett väldigt kort inlägg på en så stor fråga, men jag tror att det beror på att islam har så tydliga svar inom detta ämne. Det står i Koranen följande:

"Jag har skapat djinnerna (de osynliga väsendena) och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig."


Man kan fråga sig varför man ska dyrka Allah. Allah har allt i sin makt och påverkas inte om vi människor skulle förneka det som visats för oss genom exempelvis Koranen. Allah blir inte sårad om människan uträtter något  fel och Allah blir heller varken mer eller mindre lycklig om vi gör det som vi blivit tillsagda att göra. Vad gör det då för skillnad om man dyrkar Allah eller inte? Varför dyrka någon/något som ändå är opåverkad?


Svaret kan sammanfattas såhär: Dyrkan är som näring till vår själ. Det är inte bara vår kropp som rent fysiskt behöver näring. Vår själ är speciell och den gör att vi skiljer oss från andra varelser på jorden. Själen får näring genom en fördjupad kommunikation med sin Skapare. Hjärtat känner ett behov av Allah och detta tomrum kan endast fyllas genom en god relation till Allah.


En vers ur Koranen beskriver  detta:

"Människor! Det är ni som är i behov av Allah, medan Allah är Den som är fri från behov, Den som allt lov och pris tillkommer."


Nu är det dags för mig att sova så att jag orkar vakna igen vid halv fyra tiden för att påbörja fastan :)


Godnatt!

 

 

 
 
Ingen bild

Anders

17 augusti 2011 19:02

Jag tror att islams styrka ligger i just detta. Islam säger sådant som vi redan vet. Vi ska dyrka Gud. Vi ska göra det som är rätt. Och så får vi veta fler detaljer hur vi ska dyrka Gud och göra det rätta.

Eller vad tror du?

approachingislam

18 augusti 2011 23:44

Ja, kanske det. Fast jag skulle ändå inte säga att det är islams styrka. Där skulle jag snarare vilja lyfta fram den bredd som islam omfattar. Det är verkligen en vägledning som berör alla faser i livet och även alla områden. Det skulle jag nog säga är islams styrka :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards