Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Härstammar människan från apan?

Av approachingislam - 4 augusti 2011 14:30

Jag fick följande fråga ifrån en utav mina:


Finns det stöd i Koranen för att människan härstammar från apan?


Jag har försökt att besvara denna fråga genom att ha sökt efter information på internet. Den ena hemsidans svar skiljer sig från den andres. Min slutsats är att det helt enkelt är upp till en själv hur man tolkar Koranens texter när det gäller detta ämne.


Något som de flesta hemsidor dock verkar överrens om är att alla arter inte kan ha skapats av en slump eller endast genom det naturliga urvalet eftersom det matematiskt inte skulle gå ihop. Något som sammanfattar denna synvinkel är följande text som jag själv fann intressant [ Imam Abu Hanifa, en känd islamisk lärd man (d. 767 e kr) ]:



"Abu Hanifa blev utmanad av en ateist till en offentlig debatt, som stora skaror av människor hade samlat sig till.


Ateisten kom i tid med sina vänner och supportrar, men imam Abu Hanifa fanns inte där.


När han slutligen dök upp, mycket försenad, bad han om ursäkt för detta och förklarade; "Jag, var på andra sidan av floden. Floden var översvämmad och jag hade ingen båt. Medan jag stod där och undrande över hur jag skulle kunna ta mig hit, föll ett träd ned av sig självt och en båt blev gjord utav den av en ren olyckshändelse. Båten rörde sig mot floden av slumpen. Jag satte mig i den och med slump igen, började den röra sig igen utan att någon styrde den och nådde hit. Så här är jag."


Då sade ateisten; "Antingen är du en dåre eller så försöker du lura mig! Hur kan ett träd ge upphov till en båt genom sig självt och slumpen och hur kan den nå sin destination utan att någon styr den! Är du tokig?"


Abu Hanifa sade;" Om jag är tokig så är du tokigare, för du tror att denna vackra värld med en sådan variation av djur, fiskar, insekter och växter kom till genom en olycka utan att någon styrde den. Du tror att solen, månen, stjärnorna och planeterna rör sig smidigt i sina banor utan att någon styr dem! Vem kan vara en större dåre än du?"


Detta synsätt kan man hitta inom islam, men enligt ett reportage i Sveriges radio (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3401&artikel=2691100) så finns det fyra förhållningssätt inom islam när det gäller evolutionsteorin; accepterande, modifierande, förnekande och ignorerande. 

 

I detta reportage berättas det även om hur Koranen benämner flera vetenskapliga områden, men att det blir allt mer svårtolkat när det kommer till evolutionen.


Jag har med detta inlägg inte besvarat om det finns stöd i Koranen för att människan härstammar från apan, men det beror helt enkelt på att Koranen kan tolkas olika på den punkten. Dessutom så härstammar inte människan enligt vetenskapen från något nutida apdjur (detta har tidigare nämnts bland kommentarerna), utan de nutida apdjuren har utvecklats av en gemensam stamform som vi människor. Människan, halvapor och människoapor tillhör en grupp som kallas primater (herredjur).


Någon som kan fylla på med ytterligare information? :)

 
 
Mosa

Mosa

4 augusti 2011 21:47

Vad gäller ett konkret exempel så finns det inget i Koranen. Men som du själv nämner det så finns det enstaka verser som kan tolkas på detta sätt jag är själv inte 100% kunnig men jag har aldrig hört talas om eller läst om något konkret exempel :)

http://www.fredensvarld.bloggplatsen.se

approachingislam

5 augusti 2011 00:26

Det enda som jag har läst som man kan tolka har med evolutionen att göra är när allah "berättar" att jordens varelser skapades i olika steg. Jag vet inte exakt hur versen går dock..

 
Ingen bild

Anders

5 augusti 2011 01:22

Evolutionsteorin har väldigt svagt vetenskapligt stöd. Det gäller både påståenden om att slump och naturligt urval kan skapa något nytt. Det finns variationer i naturen, t ex storlekar i fåglars näbbar, som varierar med faktorer i naturen och där kan man se naturligt urval som verkar. Men det är stor skillnad på att storleken på näbben kan variera och att fåglar överhuvudtaget har kommit till. Naturligt urval kan förklara det förstnämnda inte det senare.

Likadant med mellanformerna. Det är glest mellan dem trots att det finns massor av fossil. Men de ser ofta likadana ut och sen är det glapp till andra arter. Detta får man inte lära sig i skolan, men finns ganska lättillgängligt både på nätet och i evolutionskritisk litteratur. (Jag brukar rekommendera "Darwin on Trial" som väldigt tydligt visar hur evolutionsteorin bygger på att man vill hålla Gud utanför vetenskapen. Det bygger betydligt mer på filosofi än på fakta.)

När det gäller människan så kan man ofta dela in "föregångarna" i människor eller apor. Det finns variationer mellan dagens levande människor, så det är inte så konstigt att vissa utdöda människor uppvisar små variationer. Någon rak utveckling från ett apliknande djur till människa kan man dock inte visa upp.

Det finns kristna som försöker få ihop Bibeln med evolutionsteorin. Och tydligen muslimer som gör samma sak med Koranen. Jag tror att man då har missat att evolutionsteorins styrka inte är fakta, utan att man kan tro på den utan att tro att Gud verkar på ett tydligt sätt i världen.

Dessutom tror jag att både Bibeln och Koranen egentligen är svåra att förena t ex med att människan härstammar från apan. (Vilket vetenskapen inte heller har något stöd för att hon gör.) Bibeln säger att människan skapades av jord från marken. Och Koranen verkar också säga det:

VI HAR skapat människan av ljudande krukmakarlera, av formbar gyttja; och dessförinnan skapade Vi de osynliga väsendena av ökenvindens eld. Och se, då sade din Herre till änglarna: "Jag skall skapa människan av ljudande krukmakarlera, av formbar gyttja, och när Jag har format henne och andats in i henne något av Min ande, fall då ned på era ansikten inför henne!" (Al-Hidjr 15:26-29)

approachingislam

5 augusti 2011 17:38

Det är sant att evolutionsteorin har svagt vetenskapligt stöd, men som du själv också säger så finns det vissa bitar utav den som är vettiga.

Jag skulle själv förena mig till det modifierande förhållningssättet ifall jag skulle valt ett av de fyra som Sveriges radio presenterade i sitt reportage.

 
Ingen bild

Adam

6 augusti 2011 21:41

Anders jag har ett tips till dig. Revelation, Rationality, Knowledge & Truth det är en bok som förklarar en del och jag är säker på att du kommer finna den intressant ifall du ger det en ärlig chans. Lite svår bok att läsa men otroligt givande. Här kan du läsa den i pdf format http://www.alislam.org/library/books/RRKT.pdf

 
Ingen bild

Anders

18 augusti 2011 03:15

Tack för tipset, Adam!
Jag ser att boken är tillägnad Mirza Ghulam Ahmad, så jag antar att tankarna i boken är av lite modernare slag?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards