Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

I need some help

Av approachingislam - 31 juli 2011 17:02

Som jag tidigare skrivit så har jag bestämt mig att inte fortsätta läsa i min översättning utav Koranen om jag inte har försökt att förstå budskapet med varje mening. Nu är det så att jag har kommit till ett stycke där jag har fastnat. Jag kan inte riktigt läsa vidare eftersom jag har svårt att förstå vad stycket har att säga.


Jag måste erkänna. Jag har inte goda kunskaper om olika personer som har stor vikt inom religionen. Jag skulle vilja säga att mina kunskaper är begränsade till ytlig information om Adam, Eva, Jesus och Muhammads liv. Då pratar jag alltså om information som jag har fått genom skolans religionskunskap eller några enstaka dokumentärer/ berättelser.


Följande stycke handlar visserligen inte direkt om någon person, men det är ändå svårt för mig att tolka det och jag misstänker att det hade underlättat om man hade hört klassiska berättelser som har en vikt för den grundläggande förståelsen utav judendomen/kristendomen/islam.


Såhär lyder stycket:

"OCH SE din Herre sade till änglarna: "Jag skall tillsätta en ställföreträdare på jorden". Änglarna sade: "Skall Du tillsätta någon som stör ordningen där och sprider sedefördärv och till och med utgjuter blod, medan det är vi som sjunger Ditt lov och prisar Ditt heliga namn?" Gud svarade: "Jag vet vad ni inte vet".


Och Han gav Adam kunskap om alla tings namn; sedan visade Han dem för änglarna och sade: "Nämn deras namn för Mig, om det är så som ni har sagt".


De svarade "Stor är Du i Din härlighet! Vi äger ingen annan kunskap än den som Du har gett oss; Du är den Allvetande, den Allvise."


Då sade Han: "Adam! Nämn deras namn för dem." Och när Adam hade nämnt namnen för dem, sade Gud: "Jag sade er ju att Jag känner allt som är dolt i himlarna och på jorden och att Jag vet vad ni kan säga öppet och vad ni håller hemligt."


Jag förstår inte riktigt innebörden utav detta stycke. Är det någon utav mina läsare som kan förklara vad Allah vill säga med detta? Jag rådfrågar inte endast lärda muslimer utan vem som helst som har en tanke om styckets innhehåll. En förklaring hade hjälpt mig på min fortsatta resa, närmare det som är rätt.


Något som författaren utav översättningen förklarat är att "alla namn" är en term som innebär "överförande av kunskap". Det kan med andra ord även ersättas med "människans förmåga till logisk definition och begräppmässigt tänkande".


Jag själv har endast några tankar om vad stycket kan säga och jag tror att det har något att göra med att änglarna tvivlade på att en människa kan vara Guds ställföreträdare på jorden eftersom änglarna var "renare" än människor (som exempelvis sprider sedefördärv). Eftersom Allah vet allt så visste han bättre än änglarna och visade dem att han hade rätt... den här sista meningen är inte fullständig eftersom jag inte har förstått mig på stycket fullständigt. Finns det någon som kan fylla i mina luckor och ge mig ytterligare information? Tänker jag helt fel eller är jag på rätt spår?


Tack på förhand!

 

 
 
Ingen bild

Mosa

31 juli 2011 19:14

Stycket handlar om då Allah förkunnar för änglarna att han ska skapa människan. Änglarna undrar då varför Allah ska skapa människan som kommer utgjuta blod, sprida ondska etc.

Då säger Allah att han vet det dem inte vet. (Adam kan ses som en symbol för Människan). Så kommer det här exemplet där Allah berättar för Adam namnen på några saker. Sedan frågar Allah änglarna vad heter dessa saker, de kan då inte svara. Adam säger då namnen. Det får änglarna att utropa; "Stor är Du i Din härlighet! Vi äger ingen annan kunskap än den som Du har gett oss; Du är den Allvetande, den Allvise".

Kort sagt är det ett stycke där änglarna får veta att Allah ska skapa människan men de tvivlar på denna skapelse. Allah säger då att han vet det dem inte vet och ger dem sedan ett exempel på detta. Senare fortsätter ju stycket in på ondskan, dvs "djävulen".

Många anser att "djävulen" är en varelse, jag skulle snarare säga att det är en symbol för all ondska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards