Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Fortsatta tankar om himlen/helvetet

Av approachingislam - 31 juli 2011 16:34

Efter att ha fått en kommentar från "Anders" så stannade mitt tänkande om himlen/helvetet upp något. Nu har jag dock läst vidare i Koranen samt pratat med en person som anser att mina tankar inte är "fel" utan att de mycket väl kan föras samman med Koranens texter.


Jag läser i översättningen utav Koranen följande: "Muhammad ge dem som tror och lever rättskaffens det glada budskapet att lustgårdar, vattnade av bäckar, väntar dem" ..... "och deras hustrur/(egentligen endera parten i ett parförhållande enligt författarens tolkning) skall vara med dem i dessa lustgårdar, renade från all jordisk orenlighet och där skall de förbli till evig tid".


Jag anser att det utdraget ur Koranen väl kan sammanföras med den uppfattning som jag skrev om i inlägget "Min syn på himlen/helvetet".


Jag läser vidare att det är Allah som har givit oss livets gåva och att vi, när vi dött, kommer att uppstå till ett nytt liv och på så sätt återförenas med Allah. Detta anser jag inte heller förneka min egen uppfattning.


Självklart kommer jag läsa vidare och stöta på fler meningar som berör området himlen/helvetet. Jag ska försöka att återkomma med nya tankar efterhand.


Nu tänkte jag gå över till något annat. Jag behöver hjälp. Jag tror att det blir enklast om jag påbörjar ett nytt inlägg efter detta.


 


 
 
Ingen bild

Anders

31 juli 2011 19:33

Menar du att tolkningen att kroppen kommer att uppstå är en felaktig tolkning? Eller menar du att Koranen är oklar i frågan, så att båda synsätten är möjliga?

approachingislam

31 juli 2011 19:50

Så som jag ser det just nu (jag är långt ifrån fullärd) så tror jag på att endast själen kommer att nå "stadiet himlen". Jag ser det som att himlen är ett stadie och inte en plats som man kan "ta på".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards