Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

Könsbyte och tillfälliga äktenskap

Av approachingislam - 29 juli 2011 01:07

Mitt utlovade inlägg om mina fortsatta tankar angående himlen/ helvetet kom aldrig upp på bloggen. Mycket har satts ivägen de senaste dagarna för mitt "djupa tänkande". Jag vill inte skriva ett halvhjärat inlägg, därför låter jag hellre bli att skriva alls.


Jag såg en dokumentär idag om könsbyten i Iran. Intressant. En person som verkade kunnig inom islam berättade att islam inte förbjuder könsbyte, däremot äktenskap/intimt umgänge mellan personer av samma kön. Av denna anledning byter väldigt många homosexuella personer i Iran kön. Trots ett genomfört könsbyte accepteras man vanligtvis inte utav familjen och samhället. Man blir utstött och det kan bli väldigt svårt att få jobb. För att överleva tar sig de tidigare männen ut på gatan för att där ingå "tillfälliga äktenskap" i någon timme och på så sätt tjäna pengar.


Jag har egentligen ingen särskild åsikt om dokumentärens innehåll. Något som jag dock alltid tyckt är fel är "tillfälliga äktenskap". Jag har inte så mycket kunskap om dessa, men om jag bara ska gå efter rykten som jag har hört så handlar det om någon vers ur Koranen eller liknande som båda parter måste säga innan samlag för att samlaget inte ska anses vara haram. Eftersom jag inte har hunnit läsa ut hela Koranen så vet jag inte vad Allah säger om dessa "tillfälliga äktenskap". Jag har mycket svårt att tro att Allah accepterar detta på något sätt överhuvudtaget. Jag antar att det är ännu ett exempel på en tolkning som gjorts av någon som själv velat dra nytta av resultatet.


Klockan har blivit ganska mycket så jag borde sluta skriva.

Godnatt.

 

 
 
Ingen bild

Fanny

5 januari 2012 20:30

Ursäkta, du har "ingen åsikt" om dokumentären? Så det känns helt OK att män tvingas förneka sin könstillhörighet, gråtandes tvingas till operationsbordet för att förändra sina kroppar, för att de älskar andra män? Jag grät floder när jag såg den här dokumentären, kunde knappt titta färdigt. Smärtan som infann sig efter att operationen var över - då ingenting blev bättre, snarare sämre - familjen som vände ryggen till, samhället som ändå inte accepterade dem. Det är så sjukt, och jag mår illa av tanken att någonstans just nu tvingas en människa till att byta sitt kön, sin biologiska kropp, sin sexuella identitet, för att samhället inte accepterar deras sätt att älska. En av de mest rörande/upprörande dokumentärerna jag någonsin sett, den kröp inpå skinnet och stannade där. Jag skulle råda dig att se den en gång till, och för en gångs skull försöka KÄNNA lite medan du gör det. Släpp Gud, släpp koranen - se de här männen, deras smärta, deras plågsamma öde. Deras liv som är förstörda för alltid. Och försök känna efter. Känns det obehagligt?

approachingislam

5 januari 2012 23:45

Hej Fanny! Tack för din kommentar. Jag tror att du misstolkat mig. Jag skrev inte någonstans i mitt inlägg att jag inte kände ett medlidande för dessa män? När jag skrev detta inlägg så var min mening att framhäva mina tankar om såkallade "tillfälliga äktenskap". Anledningen till att jag skrev inledningsvis om dokumentären var för att jag precis sett den innan jag satte mig för att skriva och den väckte absolut tankar, men jag var inte ute efter att diskutera dokumentärens innehåll. Jag är inte kunnig om Irans regelverk och vill inte gärna uttrycka mig om detta. Jag vill ändå tillägga att jag blev positivt överraskad över att möjligheten fanns för personer som verkligen ville genomföra operationer som dessa. Att de sedan inte blir accepterade efter operationen är självklart tragiskt och beror säkerligen mycket på hur Iran är uppbyggt politiskt och socialt som land.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards