Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Fastnat

Av approachingislam - 26 juli 2011 20:00

Jag har fastnat en del i mitt tänkande efter att ha läst kommentaren som jag fick på mitt föregående inlägg. Jag återkommer till detta senare ikväll.


Jag tänkte skriva några rader om det hemska som skett i Norge. Igår så kunde jag inte somna eftersom jag låg och tänkte på vilka hemska mardrömmar som Anders Behring Breivik efterlämnat till de som blev offer för hans obegripliga handlingar och hans förvrängda världsbild.


Något som förvånar mig ganska mycket är hur intelligent denna man verkar vara. Han verkar ha goda kunskaper inom exempelvis historia. Däremot verkar han inte, under hans nio år utav förberedelse, ha läst ens den allra mest grundläggande informationen om islam.

Jag tänker inte bara på den förödelse som denna man orsakat utan ser även de positiva effekter som handlingen medfört. Människor samlas, hjälper varandra. Man ser över lagar och letar efter brister i säkerheten. Av den gemensamma sorgen sprids en styrka, en styrka som inte skulle ha uppkommit om inte Anders Behring Breivik utfört det han gjorde. Detta leder mig in till tankar som att allt ont för något gott med sig.

Många icke-troende ställer frågan "Varför finns det ont i världen om det finns en gud?". Det som Anders Behring Breivik orsakade är delvis ett svar på den frågan. Något som ser negativt ut för oss människor kan egentligen vara något positivt, men människans förnuft och kunskap är inte tillräcklig för att förstå det. Allah som ser allt och vet allt skulle inte tillåta en sådan handling om den inte hade en positiv utgång i slutändan.


Detta är bara några av de tankar som cirkulerar i mitt huvud gällande händelsen i Norge. En annan tanke som slog mig för några dagar sedan var hur otroligt klantigt det var att gå ut med att det antagligen var en islamistisk organisation som utfört dådet. Något säger mig också att man inte hade vågat hålla samma sorts tal om att man aldrig kan slå ner Norges demokrati osv. om det nu visat sig att de första klantiga misstankarna stämde. Talen från kung och statsminister hade antagligen hållits mycket diskretare med en ton utav "detta är endast början".


Egentligen så tycker jag inte om att skriva om saker som jag inte är så påläst om, men eftersom bloggen - som tidigare nämnt - främst är avsedd som en ventilationsplats för mina ivriga tankar så tillåter jag mig själv att publicera även detta inlägg.


Jag vill till slut poängtera att jag absolut inte ser denna ondskansmans handling som något positivt överhuvudtaget utan menar endast att det som vi människor har svårt att förstå - som exempelvis vaför och hur en människa kan utföra en sådan hemsk handling - har Allah full kontroll och kunskap över.

  

Jag hoppas att de drabbade familjerna hittar en inre styrka och kämpar sig igenom det som tynger deras hjärtan.

 
 
Ingen bild

Anders

28 juli 2011 01:23

Ja, Gud styr det som sker till det bästa. Också det onda. Josef säger till sina bröder, som sålt honom till slav i Egypten:

"Ni tänkte ont mot mig, men Gud har tänkt det till godo genom det som nu har skett för att bevara många människors liv." (1 Mos 50:20)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards