Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Min syn på himlen/helvetet

Av approachingislam - 25 juli 2011 18:55

Jag har en lite annorlunda syn på himlen/helvetet. Eller i alla fall en annorlunda syn än den jag oftast har fått förklarad för mig. Jag har hitills inte hittat något i Koranen som säger att den är fel. Kanske ändras min syn ifall jag skulle göra det.


Jag kan inte se en plats framför mig med vackra bäckar och gröna ängar där alla är lyckliga. Jo, jag kan se en sån plats men jag har svårt för att tro på den. Kanske finns det en sån plats men det är inte så jag föreställer mig himlen. Jag ser "himlen" som ett stadie där själen, efter döden, förevigt får vila. Om jag lever mitt liv rätt, undviker att göra fel, strävar efter att vara en förebild för andra, är hjälpsam, följer det allah anvisar mig och lämnar ett gott avtryck av mig själv den dagen jag dör, då - med allahs hjälps - kommer jag att uppnå ett stadie som vi i vardagstal kallar för himlen. Personligen tror jag inte att det är en fysisk "plats". Jag tror att det är som ett stadie för själen. Om jag levt efter allahs anvisningar så når jag stadiet och får vila i frid, går jag däremot emot allahs vägledning så kommer jag automatiskt inte att lämna ett gott avtryck efter mig och då kommer jag således inte heller att få vila. Istället kommer min själ bära på en tygd och ingen kommer kunna ta bort tyngden ifrån mig eftersom ingen, endast jag själv, har satt mig i situationen. En dag är allt för sent och man kommer inte ha någon att skylla på utom sig själv. Endast jag kan förändra mitt liv. Allah har gett mig den rätten.


Kanske är min uppfattning fel. Jag får helt enkelt läsa vidare med denna uppfattning tills dess att jag hittar information från allah som tyder på att det inte kan vara så.


   
 
Ingen bild

Anders

25 juli 2011 21:13

Bibeln lär i alla fall att man uppstår från graven, med sin kropp:

"Dina döda skall bli levande, mina dödas kroppar skall uppstå. Vakna upp och jubla, ni som bor i stoftet, ty din dagg är ljusets dagg, och jorden skall ge igen de avsomnade." (Jesaja 26:19)

"De många som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evig skam." (Daniel 12:2)

"Förvåna er inte över detta, ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem. De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom." (Johannes 5:28-29)

Och Koranen verkar också lära så:
"MÄNNISKOR! Om ni tvivlar på uppståndelsen, [tänk då på att] Vi har skapat er av jord och sedan av en droppe säd, därefter av en grodd som sätter sig fast, därefter av en klump, dels formad, dels ännu formlös." (Vallfärden 22:5)

Om Gud har skapat våra kroppar så är det inte för svårt för Honom att uppväcka dem. Därför ska vi inte tvivla på uppståndelsen, verkar argumentet vara.

approachingislam

26 juli 2011 00:38

Tack för din kommentar!
Jag sitter och funderar på om informationen som du angett helt eller bara delvis rubbar min himmel/helvetes-bild.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards