Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Kan inte hålla mig

Av approachingislam - 25 juli 2011 01:17

Jag borde sova, men jag fick en instinkt att jag bara måste skriva ner mina tankar innan jag somnar.

Jag tog fram Koranen nu precis innan jag skulle sova. Översättningen utav Koranen, rättare sagt. Jag har redan läst en bit, men jag fick lust att börja om och läsa varje mening riktigt grundligt istället och lova mig själv att inte läsa vidare om jag inte försökt förstå innebörden utav varje mening. Genom att läsa på det sättet förändrades hela texten och innehållet i mina ögon! Jag kan inte förstå att jag missat allt det vackra budskapet sist när jag läste, men det måste ha varit för att jag hela  tiden ville komma till "godbitarna", de delar utav Koranen som intresserar mig mest. Jag läste absolut inte slarvigt innan, det vet jag att jag inte tillät mig själv att göra, men jag läste inte med detta djupet som jag bestämde mig för att göra nu.

Det första jag fashinerades av var de tre bokstäverna Alîf Lâm Mîm som (enligt författaren till översättningen) ingen riktigt visste betydelsen av. Bara det är ju som ett tydligt tecken på att Koranen inte är skriven utav en människa. Så otroligt logiskt också att börja med dessa mystiska bokstäver precis i början utav den första suran! Nu låter jag som ett barn på julafton, men jag förstår inte att jag inte ens lade märke till det sist när jag läste.


I alla fall så läste jag vidare, bara några sidor eftersom jag sedan blev så skrivsugen. Det är otroligt att läsa meningar som:


Och när de (de som förnekar sanningen) uppmanas att tro som andra människor tror, svarar de: "Skall vi tro som dessa enfaldiga stackare?" Nej, det är de som är enfaldiga stackare, men det vet de inte.

Jag blir berörd utav denna mening eftersom jag känner igen den typen av svar och beteende. Meningen är så sann men den vittnar även om hur Allah vet allt. Det kan tyckas konstigt att jag valt just denna mening, men för mig tyder den på en oerhörd kontroll, en sorts kontroll och kunskap som vi människor aldrig kommer kunna uppnå. En kontroll som endast kan innehas av någon så oerhörd som Allah. Jag får rysningar när jag tänker på det. Jag har påbörjat min resa närmare detta oerhört vackra och just nu känner jag tacksamhet inför den personen som betytt mest för mig vid påbörjandet utav min resa.


   

 
 
Ingen bild

Anders

25 juli 2011 04:09

Otroende människor verkar ofta uppträda som om de visste bättre än Gud.

"Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor."

approachingislam

25 juli 2011 18:31

Ja, jag håller med.
"Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor" En vakcker mening.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards