Direktlänk till inlägg 23 juli 2011

Självständighet

Av approachingislam - 23 juli 2011 10:31

I Sverige lär man sig tidigt att man ska vara självständig. Jag själv har alltid fått höra "Man ska aldrig förlita sig fullt ut på andra". För några år sedan höll jag med. Man ska alltid ha en reservplan, tyckte jag. I min familj har föräldrarna separat ekonomi. Jag har aldrig reflekterat så mycket över det innan, men när jag väl gör det så märker jag hur mycket problem det skapar! Man säger att det är bra med självständighet och till en viss del kan jag hålla med, men är det bättre än gemenskap och sammanhållning?


Om man exempelvis går in i ett äktenskap med en reservplan och en vision om att man ska behålla sin självständighet fullt ut, då är det äktenskapet enligt mig förstört redan från början! Att predika "ensam är stark" och liknande uttryck måste ha lett till den distans som jag anser att de flesta svenskar håller när det gäller att knyta band till andra människor eller som för övrigt syns i vardagen.


Koranen lär ut kärlek, gemenskap, sammanhållning och ärlighet som något vackert. Jag vet inte vad den säger om självständighet?


Man får otroligt ofta höra åsikter som "stackars de där muslimska kvinnorna. Städa och laga mat är det enda som de verkar göra". Visst är det otroligt fel om en kvinna är hemmafru mot sin vilja på något sätt. Men varför ser man inte det vackra med att en mamma vill ägna sin fulla kärlek åt sina barn och till och med kanske går med på att överge sina egna karriärsdrömmar för barnens bästa? Så länge mannens ekonomi håller för hela familjen så ser jag det som något positivt och genuint.


Antagligen så har självständighetstjatet suttit djupt inpräglat i mig att jag tidigare inte såg det vackra med ovanstående styckes innehåll. Nu har jag fått andra perspektiv på det. Jag fördömmer absolut inte självständighet, det är positivt till en viss grad. Gränsen för när det börjar bli negativt är när man värdesätter det högre än styrkan hos en gemenskap och ett samarbete.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards