Direktlänk till inlägg 22 juli 2011

Allah = gud ?

Av approachingislam - 22 juli 2011 20:22

Jag har inte läst ut hela Koranen. Faktum är att jag bara har kommit en bit, men det hindrar mig inte från att ha en massa tankar kring det jag läst och saker som jag hört. För några år sedan var jag inte intresserad utav att fördjupa mig i någon religion. Jag var emot konceptet "religion". Jag ansåg att alla människor borde skapa sig en egen, personlig, religion. Varje person är unik och borde därför även tro på sitt eget sätt. Nu något år senare har jag förstått att jag tänkte fel. Jag var antagligen osäker på mig själv vilket visades genom att jag var extra tydlig med att behålla min självständighet och min rätt att tycka och tänka och forma allt efter mig själv, även när det gällde religion. Nu har jag förstått att man kan forma en religion efter sig själv även om man erkänt sig tillhöra det större "paketet" som exempelvis paketet islam.


Nu blev det otroligt klyddigt känner jag. Fast huvudsaken är väl egentligen att jag själv förstår vad jag menar. Det var egentligen inte ens detta jag ville skriva om. Även om det finns en viss koppling till det.


Allah. Bara ordet tyder på något stort och övermänskligt.

Gud. Jag gillar inte att använda ordet gud. Det ger mig helt fel känsla. Jag antar att det är mina fördomar som kommer in och leder in mina tankar på en gubbe som sitter på vita moln uppe i himlen och spelar "The sims" med oss människor på jorden. Det kan bara inte vara så. Gud måste vara något större, något som vi människor inte kan förstå. Jag tror att man har infört ordet gud för att förenkla. Men jag tycker inte att det är rättvist att förenkla något så stort och mäktigt som Allah.


Alla människor uppfattar Allah olika. Jag anser att islam ger den rättvisaste bilden. Här kommer jag lite in på det jag snurrade in mig i innan. Även om Koranen beskriver Allah på ett visst sätt så kommer alla människor att få olika uppfattningar ändå. Här får jag detta lilla spelrum som jag sökte för några år sedan. Jag får en chans att forma utefter hur jag själv tänker och känner med hjärtat. Jag behöver inte köpa paketet islam rakt av till 100% (då menar jag ordagrant), men jag kan låta religionen vägleda mig.


 

 
 
Ingen bild

Anders

22 juli 2011 23:44

Vad jag förstår så kallar också de kristna araberna Gud för Allah. Men det är klart, på svenska så har "Gud" blivit lite urvattnat, i alla fall i vår sekulariserade kultur när man inte har någon respekt för det heliga.

approachingislam

23 juli 2011 10:25

Ja, trots den dåliga mediabild som finns kring islam så behåller själva ordet Allah något vackert respektingivande! I alla fall enligt mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av approachingislam - 6 januari 2012 13:15

Följare till alla religioner anser att just deras religion är den fullkomligaste. Hur kan man välja religion?   En religion måste innehålla två element. Läran måste vara ren och den får inte gå emot intellektet. Religionen måste innehålla...

Av approachingislam - 5 januari 2012 23:45

Till läsaren Fanny: Svaret på din fråga/ditt påpekande (?) finns under din kommentar.   Ordet religion är mycket svårt att definiera. Vissa skulle förklara det  som "tron på högre makter" medan andra inte skulle blanda in det gudomliga, vetenska...

Av approachingislam - 31 december 2011 12:00

Enligt boken som jag läser så finns det åtta sätt som man bör sträva att uppfylla för att förstå meningen med livet. Nedan skriver jag min tolkning av dem.   Man ska lära sig att se Allah på ett korrekt sätt. Man ska försöka förstå Allahs pe...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:32

Jag har skrivit ett liknande inlägg förut men jag skriver detta inlägg med främsta syfte att påminna mig själv.   Många ställer sig frågan vad meningen med livet är. Människor sätter ofta upp olika syften med deras liv. Enligt islam så är men...

Av approachingislam - 30 december 2011 14:11

Jag har inte skrivit något på väldigt länge och jag antar att mina läsare har gett upp hoppet för denna blogg. Eftersom jag märker att jag har det svårt att kombinera mina universitetsstudier med mitt islamutforskande så tänkte jag införa ett nytt sk...

Ovido - Quiz & Flashcards